Don't judge a blog by its followers

Thursday, 28 July 2011

Apa agenda hidup kita sebenarnya..?

(Artikel ini dah lama aku buat, cuma sebelum ni aku post kat notes di facebook saja ketika awal semester 2. Memandangkan ini adalah artikel pertama yang pernah aku hasilkan, jadi aku terus copy paste jadi entry pertama dalam blog aku.. aku tak ubah walau sepotong ayat pun. Aku copy paste terus)

Dengan sedikit lemah longlai dan kondisi (alahai ayat..) yang ngantuk tahap maksimum value, aku pulang ke bilik setelah hantar seorang sahabat aku nie ke kolej dia. Sepanjang perjalanan tu, aku berfikir tentang apa yang disampaikan oleh Abang Khalid,seorang pakar sirah (pada aku sorang) dalam sembang2 sirah lepas maghrib tadi..Apa yang dia dah sampaikan masa “kuliah” sirah tadi? Panjang ceritanya..kalau aku bercerita kat sini, memang aku dah tertidur sambil menaip. Bukan kedekut, tapi aku tak de kekuatan (a.k.a malas)..Oh..



Hari ni abang Khalid cerita tentang sirah nabi Adam a.s. Walaupun tak beberapa detail sangat, tapi cukup memberi berbilion pengajaran untuk aku dan sesapa je yang dengar tadi. Banyak2 cerita dia sampaikan tadi, aku paling tertarik bab terakhir sekali sebelum di tutup majlis (sebab masa awal2 tu aku mengantuk gila..jadi tak fokus sangat la..Oh..) dia tanya sedikit soalan, untuk apa kita belajar, makan dan bla3..Selepas dia terangkan sedikit demi sedikit, aku pun berfikir sejenak..dan oleh hal yang demikian (peh..) , membuatkan aku tergerak hati untuk pertama kalinya aku menulis artikel yang sebegini setelah sekian lama aku bergiat cergas mengopy paste artikel orang..oh…

Apa agenda hidup kita sebenarnya?? Agenda kita sambung belajar di sekolah, matrikulasi, universiti, kemudian berkerja..Apa sebenarnya?

Oklah, let say kita masuk universiti. Kita pegi masuk U untuk apa? Belajar.. Untuk apa? Dapatkan segulung ijazah..Lepas tu? Kerja..Lepas kerja? Dapat gaji..then lepas dapat gaji? Pegi keja lagi..kalo tak pergi kerja, tak dapat gaji..itu lah fokus kita sampai lah kita pencen..Lepas pencen, tak tau nak buat apa lagi..Tidur je kat rumah..lepas tu mati..itu je??




Alaa shuk..aku belum kerja lagi..mana la aku ade idea nak buat apa..




Ok fine..baiklah,aku amek seorang mahasiswa..hari2 buat apa? 


Isnin sampai jumaat pergi kelas. Weekend kalau takde duit, duduk bilik ngadap laptop, main facebook..Kalau rajin study, itu pun tak lama..lepas tu tutup buku main game..sampai petang..lepas tu makan n bla3.. malam sambung main game sampai subuh..lepas subuh tidur, bangun dah tengah hari..lepas tu kawan ajak pegi makan n bla3..dapat gambarkan??




Hek eleh shuk..tak semua budak macam tu..




Ye lah..aku cakap yang budak2 macam nie..kalau korang  bukan termasuk golongan sebegini, maka alhamdulillah..




Ok..kembali semula point aku nak cakap..apa agenda kita hidup sebenarnya??




Allah dah tegaskan bahawa Dia cipta manusia untuk manusia jadi khalifah di atas muka bumi dan untuk beribadah kepada-Nya (Refer kepada ustaz korang atau orang yang alim dalam agama). 


So? 




Nampak point agenda kita hidup sebenarnya?


Masih kabur2??




Oklah..aku terangkan (maaf kalau ade kesalahan dan tolong bagitau). 


Apa kita buat dalam hidup kita, kita mesti ada matlamat yang besar..kalau matlamat kita kecil je,bila kita dah dapat, kita akan jadi blur atau kabur2 untuk kita lakukan langkah kita seterusnya..


Contoh, korang belajar kat U untuk dapatkan degree,master atau PhD, then lepas korang dapat, korang akan fikir kerja.. lepas pencen, korang nak buat apa? Makan tidur lepas tu tunggu masa naik kereta mayat? Oh…




Hidup kita kena ada matlamat yang besar..dan matlamat tu adalah mencari KEREDHAAN ALLAH..


sekali lagi, adalah mencari KEREDHAAN ALLAH..


Macam mana nak dapat keredhaan Allah? Dengan masuk 
syurga..macam mana nak masuk syurga?? Fikir2 lah sendiri..


Ok..aku tunjuk satu flow perjalanan hidup seorang yang ada matlamat..(Tapi ia takde kaitan dengan sape2,.sekadar contoh je)


Orang ni dia susah sikit nak solat..kemudian dia pasang matlamat, dia nak solat 5 waktu penuh.. Lepas dia berjaya solat 5 waktu penuh, apa dia nak buat next adalah solat berjemaah 5 waktu penuh.. Mula2 memang susah, tapi sebab dia ada matlamat yang kuat, dia berjaya akhirnya..Kemudian lepas tu dia akan rasa sedikit kemanisan iman..Dia nak solat sunat rawatib pulak..lepas berjaya buat hari2, dia nak solat malam pula..mula2 seminggu sekali, dah lama2 berjaya buat hari2 qiamullail..lepas tu nak buat apa pulak? Dari sini pasti akan muncul satu cara berfikir..




“MACAM MANA AKU NAK ORANG DEKAT SEKELILING AKU RASAKAN NIKMAT IMAN YANG AKU RASA NIE..”




Itu lah cara fikir Rasulullah saw siang dan malam..itulah munculnya kesedaran dan fahamnya tugas dia sebagai seorang muslim, iaitu berdakwah..dan dakwah ini takkan berhenti sampailah kita jadi mayat...


So dah nampak tujuan kita hidup? Kenapa sahabat2 r.a bersungguh2 jaga iman dan amal mereka? Sebab mereka nampak matlamat mereka itu sebagai islam dan mereka faham apa itu islam..mereka faham bukan dengan akal semata, tapi mereka faham dengan hati..


Oh..mata aku dah mula mengantuk untuk kali keberapa dah..menandakan aku mahu modop (bahasa dusun)..


Akhir kata, fikirlah baik2 matlamat atau agenda kita sebenarnya sebagai seorang muslim, seorang pelajar, mahupun pekerja ataupun sesiapa saja..kerana matlamat kita sebagai seorang muslim hanya 1 je..


KEREDHAAN ALLAH..


itu yang kita cari sebagai umat akhir zaman..macam mana? Usaha atas iman dan takwa iaitu DAKWAH..




Sekian




p/s : aku ulang lagi, jangan amek bulat2 ape aku cakap nie..rujuk kepada ustaz2 korang dan orang2 yang alim dalam agama..


Kalau orang tanye aku, “ko buat ke apa ko cakap?”Jawapan aku, biarlah Allah yang tau apa aku buat.…. Aku mengaku aku masih jahil dalam banyak perkara.. Oh….

No comments:

Post a Comment