Don't judge a blog by its followers

Friday, 29 July 2011

Ramadhan : Puasa kena ganti, solat tak perlu..?


(Ada seseorang tanya aku tentang perkara ni tahun lepas, jadi ini PENDAPAT AKU sahaja secara peribadi. Rujuk ustaz berdekatan untuk maklumat lebih mantap supaya korang nyenyak tidur)

          Terkesima dengan soalan seorang ukthi(perempuan) ni yang soalannya lebih kurang macam ni ;

Kenapa bila bulan puasa, bagi perempuan yang kena “cuti”, lepas habis bulan puasa je kena ganti puasa, tapi solat tak perlu ganti lepas “cuti” (untuk setiap bulan termasuk bulan puasa). Sedangkan kat akhirat nanti perkara pertama yang akan dihisab ialah solat. Dan solat tu tiang agama.”

Lebih kurang macam ni la soalan yang ditanya pada aku. Oh ye, soalan ni soalan tahun lepas, aku sengaja bangkitkan semperna nak menyambut bulan ramadhan ni supaya aku ada sedikit peringatan tentang Rahman dan Rahimnya Allah kepada hamba-hambaNya.

Aku yang perasan rajin dan pandai ni pun menjawab la soalan tu tanpa merujuk mana-mana kitab-kitab yang dikarang para ulama’ muktabar dengan menggunakan akal, pengetahuan dan ilham yang Allah bagi kat aku.

Ok, kita ambik contoh seorang ukhti yang “cuti” 7 hari. 

Contoh3. Eh, bagi yang slow, “cuti” yang aku maksudkan ni adalah datang haid. Lain kali jangan ponteng kelas sains. Woha. 

Kita start main kira-kira guna matematik moden. Sehari solat fardhu bersamaan 5 kali. Kalau dah 7 hari mesti la bersamaan 35 kali. 1 hari solat 5 kali bersamaan 17 rakaan. Kalau dah 7 hari, bersamaan 119 rakaat. Lepas tu pula, yang “cuti” ni tiap-tiap bulan (bagi yang belum berkahwin dan takde penyakit), maknanya kalau contoh ambik tiap-tiap bulan “cuti” 7 hari, maksudnya setiap bulan perempuan ni kena ganti 35 kali solat setiap bulan. Sedangkan solat 5 waktu sehari semalam pun dah rasa berat. 


Faham tak ni?

Macam ni, kita guna simbol matematik.
1 hari = 5 kali solat fardhu = 17 rakaat
7 hari = 35 kali solat fardhu = 119 rakaat.

So, kalau yang 5 kali solat fardhu pun kadang-kadang dah berat nak buat, ini pulak nak ganti 35 kali solat fardhu setiap bulan. Untung kalau kena 7 hari, mana tau bulan tu ada masalah, kena sampai 10, 11 hari? Lu fikir la sendiri. 

Woha!

Kan nampak macam menyusahkan kaum wanita yang dikatakan lemah (aku tak kata). Tapi Allah Ar Rahman dan Ar Rahim, jadi ini salah satu sebab kenapa kaum wanita ni tak perlu ganti solat ketika “cuti” , kecuali syarat-syarat tertentu yang di tulis dalam kitab ihya’ ulumuddin. Aku dah lupa syarat-syaratnya. Oh.. Betapa kasihnya Allah pada kaum wanita ni, dan nak tunjukkan islam tak menindas kaum hawa ni.

Dan jika kita ambik untuk puasa pulak, andai kata dalam bulan ramadhan ni, seorang wanita ni “cuti” 7 hari, jadi dia perlu ganti 7 hari puasa selepas habis bulan ramadhan dan sebelum bulan ramadhan seterusnya. Takkan la 7 hari dalam tempoh masa 11 bulan tak mampu ganti. Kalau setiap bulan puasa sehari, baru ambil masa 7 bulan, ada balance 4 bulan untuk prepare puasa seterusnya.

Kan?

          Jadi ni antara yang aku rasa la sebab dan hikmah Allah tak menyuruh kaum hawa ni ganti solat selepas “cuti” masa bulan Ramadhan. Ni antara pendapat yang dikeluarkan oleh seorang yang BUKAN USTAZ yang perasan lelaki beriman di akhir zaman.

Nak tau lebih lanjut sebab-sebabnya berdasarkan Al Quran dan Hadith, tanya lah ustaz, ‘alim ulama’ berdekatan anda. Woha!

p/s :

1. Selamat menyambut bulan Ramadhan yang akan datang.

2. Bagi lelaki, jangan ponteng solat dan puasa dengan menggunakan alasan “cuti” , nanti betul-betul Allah bagi “cuti” kat korang, tak sempat nak bertaubat. Woha!

No comments:

Post a Comment