Don't judge a blog by its followers

Thursday, 18 August 2011

Siri bercakap dengan bayi..?

(Kalau sebelum ni kita selalu dengar siri bercakap dengan jin, tapi bulan Ramadhan ni katanya jin kena ikat, jadi kita ‘bercakap’ dengan baby dalam perut pulak..woha!)



          Kalau kita perasan, kenapa kebanyakkan abang-abang bangla, indon, Myanmar atau mana-mana la yang dah datang Malaysia atau lebih famous dikenali dengan nama manja “pendatang asing” (tak kisah tanpa izin atau dengan izin) yang bersusah payah datang Malaysia, lepas tu kerja penat-penat sampai separuh mayat, ada yang siap sempat jadi mayat masa sedang panjat bangunan kemudian terjatuh dan bla3. Lagi hampeh ter’transform’ jadi mayat masa merompak rumah orang, kedai-kedai emas atau mana-mana kawasan terpilih sebab kena tembak dengan shotgun milik pak guard mahupun milik tuan rumah. Tapi mereka tetap tak kaya-kaya. Maksud “kaya” disini, mereka tak beli rumah sendiri, kereta hatta kereta kancil second hand sekalipun dan lain-lain. Kalau ada pun beli kereta, aku rasa 1/10 yang beli. Bukan mereka tak mampu, nak kata tak pandai, pandai la jugak.



          Itu satu hal, lagi satu perkara ni, macam mana abang-abang indon dari Lombok dan beberapa tempat kat indonesia yang mungkin dirasakan hensem dan comel oleh sesetengah perempuan-perempuan melayu berani dan tak gentar bawa jalan dan balik anak dara orang dan ada setengah tu memang dah takde dara balik ke Lombok?




Eh shuk! Kejap-kejap. Kenapa “bawa jalan”, bukan “bawa lari”? kau ponteng kelas BM ke shuk? Ha!




Ala, aku tak berapa suka guna istilah “bawa lari” sebab aku rasa diorang tak berlari setiap masa, diorang lebih banyak jalan kaki. Ni bukan main kejar-kejar la. Lagipun diorang bukan atlet wakil Malaysia mahupun Indonesia ataupn wakil-wakil sekolah atau rumah sukan warna merah. Woha!



Ah, aku dah mula merepek petang-petang ni. Ha, sebelum aku jawap persoalan aku tu dengan menggunakan 5th sense aku, apa kata kita baca perbualan seorang ibu yang mempunyai kuasa supernatural untuk bercakap dengan bayi dia yang dalam perut. Eh, ada dua temu ramah, satu yang ibu, satu lagi temu ramah bersama “kau”. Siapa kau? Kau fikir lah sendiri.










xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx








Part 1




Ibu : Nak..kau ape kabar?


Bayi : Aku baik-baik je.


Ibu : kau buat apa sekarang?


Bayi : Aku golek-golek je dalam perut ni.


Ibu : Best ke dalam tu?


Bayi : best la jugak, nyaman. Aku suka duduk kat sini.


Ibu : kau tak lapar ke?


Bayi : aku tak rasa lapar pun. Sebab aku selalu dapat makan free dari tali pusat ni. Tapi aku rasa risau la, sebab sejak beberapa hari ni, ada benda tumbuh kat badan aku ni. Rasa macam tak selesa aku nak golek-golek lagi.


Ibu : oh, kau dah mula tumbuh tangan dan kaki. Jangan cakap macam tu, kaki tangan tu penting bila kau dah keluar nanti. Sekarang ni memang kau tak guna lagi kaki tangan kau tu.


Bayi : ala, tak nak lah. Rimas aku. Aku dapat rasa bila tumbuh benda alah ni, aku punya nikmat makan pun dah berkurangan. Aku nak makan banyak-banyak. Sedap wo..


 Ibu : Masa kau dalam tu, memang la kau rasa rimas. Tapi nanti kau dah keluar, kaki tangan kau tu penting bila dah keluar nanti, boleh kau main mainan transformers. Nanti kat luar sana kau boleh makan lebih banyak dan sedap dengan kaki tangan kau tu. Kalau kau takde kaki tangan bila keluar nanti, kau yang merana. Doktor tak boleh nak sediakan kaki tangan untuk kau.


Bayi : Oh yeke. Eh kejap bu, mainan transfosmes tu ape? Betul ke boleh makan macam-macam?


Ibu : ha, tu lah salah satu nikmat dunia. Nanti bila kau dah keluar, kau tahu la bestnya. Yup, kau boleh makan macam-macam.


Bayi : oh yeke, takpelah macam tu. Aku nak duduk diam-diam sampai tunggu masa aku keluar nanti.


Ibu : Ok..






Part 2


Bercakap dengan “Kau”










Aku : Der..kau ape kabar?


Kau : Aku baik-baik je.


Aku : kau buat apa sekarang?


Kau : Aku pusing-pusing dunia sambil cari makan, kerja, belajar.


Aku : Best ke macam tu?


Kau : best la jugak, senang hidup aku. Aku suka duduk kat sini.


Aku : kau tak lapar ke?


Kau : aku tak rasa lapar pun sekarang ni. Sebab aku kadang-kadang makan mee laksa, roti jala, nasi kerabu dan bla3. Tapi kan, aku rasa risau la, sebab sejak beberapa hari ni, ada orang-orang ni cuba rapat dengan aku yang biasanya orang ramai panggil mereka ni pendakwah, ajak aku pergi solat di masjid, ajak aku baca Quran, ajak aku berdakwah, bagi ceramah kat aku. Rasa macam tak selesa aku 
nak kemana-mana.


Aku : oh, mereka tu nak ajak kau buat amalan-amalan untuk dekat kepada Allah. Nak ajak kau mengamalkan cara hidup islam, ikut sunnah Rasulullah s.a.w. Jangan cakap macam tu, amalan-amalan insyaAllah membuahkan pahala dan ni penting bila kau kat akhirat sana. Sekarang ni memang kau tak guna pahala-pahala kau lagi.


Kau : ala, tak nak lah. Rimas aku. Aku dapat rasa bila nak kena buat amalan-amalan ni, aku punya nikmat nak pergi melepak, merempit, cari awek, berfacebook lama-lama, dating, mengumpat, gossip dan bla3 dah makin berkurangan. Aku nak buat semua tu banyak-banyak kali. Best wo..



Aku : Masa kau kat dunia ni, memang la kau rasa rimas dengan amalan-amalan ni. Tapi nanti bila kau dah jadi mayat, amalan-amalan ni penting untuk kau kat alam kubur, padang masyar. Nanti boleh kau dapat syafaat nabi s.a.w.. Lagipun, dengan amalan-amalan ni, boleh jadi penyebab untuk kau dapat rahmat Allah untuk kau masuk syurga. Kat syurga kau boleh makan banyak-banyak yang kau nak. Kau nak buat apa-apa pun tak de masalah. Tapi bila amalan-amalan kau takde, nanti kau kat alam akhirat kau yang merana.


Kau : Oh yeke. Eh kejap weh, syafaat nabi s.a.w. tu ape? Betul ke boleh makan macam-macam kat syurga?


Aku : ha, tu lah salah satu nikmat kat padang masyar apabila Nabi s.a.w. mengaku kita sebagai umat baginda. Nanti bila kau dah jadi mayat, kau tahu la bestnya. Yup, kau boleh makan macam-macam kat syurga.


Kau : oh yeke, takpelah macam tu. Aku tengok kau ni pun macam pendakwah-pendakwah yang selalu datang kat aku je. Malas aku layan kau lagi. Baik aku pergi buat apa yang aku nak. Lagi best.


Aku : haish budak ni..semoga kau dapat hidayah..amin..






xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx




Ok, dah habis perbualan dan temuramah tadi. Menjawab persoalan aku yang first tadi, aku tiba-tiba perasan malas nak salin soalan, jadi aku terus jawab je lah.
Ada seorang buznama, dia pernah pergi Bangladesh, bila kat sana, dia jumpa satu kedai motor yang besarnya macam kedai-kedai motor milik cina-cina kat kawasan bandar macam Firestone, Bridgestone dan bla3. Dia jumpa bangla tu, dan tak sangka abang bangla tu boleh cakap melayu. Dia kata, “saya dah tinggal kat malaysia lebih kurang 8 tahun”.



Tapi apa aku nak kaitkan jawapan aku dengan peristiwa buznama nie, pendatang asing ni, tak kisah la di bangla ke, apa ke, mereka bila bekerja dan dapat duit, kebanyakkan mereka duit gaji yang mereka dapat mereka akan salurkan terus pada keluarga mereka kat tanah air. Mereka tak guna kat Malaysia ni. Mereka faham bahawa duit-duit yang mereka dapat tu, tak berapa guna sangat kat Malaysia ni, guna la sikit-sikit sekadar untuk tampung makan minum je. Mereka faham akan hakikat ni. Mereka tinggal di Malaysia tak lama, jadi mereka sediakan “bekal” untuk balik ke negeri asal mereka.



Untuk persoalan kedua, kenapa abang-abang indon tu berani antaranya sebab mereka YAKIN dengan adat mereka di Lombok iaitu (yang aku tahu, tak tahu la kalau salah. Maaf ya buk) mereka akan digelar jejaka hebat jika dapat membawa lari anak dara orang. Jadi, dengan berbekalkan “fadhilat” tu dan keyakinan mereka, mereka berani bawak lari anak dara orang meskipun orang lain pandang buruk.



Jadi apa kaitannya shuk dengan kita?




Kita kena yakin sepenuhnya dengan sunnah nabi s.a.w, dengan janji-janji Allah dan fadhilat-fadhilat yang sohih yang dijanjikan Allah dan Rasul-Nya dalam kita menjalani hidup kita seharian walaupun orang yang tak faham islam tu pandang buruk pada kita. Tapi hakikatnya kita tahu apa yang kita buat tu adalah bekalan untuk kita kat akhirat sana.





Jadi, apa kaitannya dengan temuramah kat atas tu?





Disebabkan dah nak berbuka dan aku perasan rajin, kalau kita faham  betul-betul temuramah tu, segala amalan-amalan yang kita lakukan kat dunia ni memang kita tak nampak kesannya masa kat dunia nie, tapi akan nampak bila kita dah mati nanti. Sama juga macam bayi dalam perut, tangan kaki tu dah berguna masa dalam perut tu, sekadar digunakan untuk berlatih bergusti dan main tendang-tendang. Dan tali pusat yang penting masa dalam perut tu pun yang pada masa dalam perut tu sangat berguna, tapi bila kita dah lahir dan dah besar, tak guna pun kan?




Ke kamu teringin nak makan tali pusat? Atau sup tali pusat?? Woha!









Buweeekk!





p/s : 
1. Janganlah dibenci abang-abang indon, bangla dan lain kerana mereka juga manusia biasa. Terutama yang islam. Mereka saudara kita.

2. Bagi yang perempuan, teringin nak pergi “percutian” percuma ke Indonesia? Carilah abang-abang indon berdekatan anda. Woha!

3. selamat berbuka! :)

Comments
5 Comments

5 comments:

  1. cerite yg menarik & boleh jd teladan...

    ReplyDelete
  2. shuk..=.=''
    terkekek2 ika baca.. jhahahah..

    xpe2.. teringin nak pergi percutian percuma tue lah shuk.. hahah xD

    ReplyDelete
  3. faizulosman

    dan yang buruk jadikan sempadan :)

    ------

    nurul

    anda ketawa terkekek? dah macam ikan kekek..
    erk, lebih rela duduk rumah dari mndapat percutian percuma tu :D

    ReplyDelete