Don't judge a blog by its followers

Sunday, 25 December 2011

Kenapa turun bendera..??

(aku buat nota untuk diri sendiri, oleh itu, tak usahlah kau bagi aku kutukan dan cercaan kepada aku, sebab aku tak dapat apa-apa, kau pula dapat...)


BANGI, 25 DISEMBER – Perhimpunan menuntut kebebasan akademik yang dianjurkan oleh Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) pada 17 Disember 2011 di pejabat SUHAKAM dan PWTC baru-baru ini yang diketuai oleh Timbalan Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS), Muhammad Safwan Bin Anang telah mencetuskan isu hangat yang hampir hangit dimana mahasiswa bernama Adam Adli telah menurunkan bendera yang bergambar Datuk Seri Najib Tun Razak. Terdapat banyak pihak yang memberi reaksi terhadap isu ini sama ada dari sudut positif mahupun negatif.


Shukery (penulis blog biskotmayat) apabila ditemui semalam ketika sedang mengulangkaji pelajaran (gaya pelajar harapan ukm.woha!) diminta untuk mengulas isu yang berlaku pada minggu lalu. Beliau memang malas nak mengulas dan meminta agar tak diganggu pada mulanya kerana nak menghadapi peperiksaan akhir semester pada minggu depan akhirnya tewas setelah di pujuk belanja makan di kedai makan azura. Sambil menghirup teh o ais, beliau berkata ;


“Aku malas nak mengulas tentang perkara ni, sebab ini hal kecik.  Apa yang aku kesian, ramai orang mengutuk, memfitnah, mencaci maki dan lain-lain pada Adam Adli tu, bukan Adam Adli dapat apa-apa, tapi mereka jugak yang dapat dosa. Dulu ada sahabat tanya pada nabi, apa itu ghibah, dan nabi kata ghibah tu menyebut sesuatu yang tak di sukai saudaramu di belakangnya! Kemudian sahabat tanya lagi, kalau apa yang di sebut tu benar, nabi kata kalau apa yang disebutkan tu benar, maka tu adalah ghibah, tapi kalau tak benar, maka tu adalah buhtan (pembohongan besar). (HR Muslim dll)
Lagi satu, nabi dah bagi amaran pada orang yang suka mengumpat ni takkan masuk syurga! (HR Bukhari dan Muslim) . Bukan aku yang cakap, nabi yang cakap!”


Sambil menunggu makanan sampai yang agak lambat oleh kerana pelanggan ramai ketika itu, beliau menyambung kata-kata beliau ;


“Lagi satu perkara, orang sibuk nak besarkan isu pasal turun bendera ni, tapi tak pernah pulak aku tengok kat berita isu tentang orang tak nak turun ke masjid atau surau untuk solat berjemaah (untuk lelaki je). Tapi ramai masih sibuk nak solat kat bilik, dah tu solat lengah-lengah. Lagi hampeh, solat tu sekadar melepaskan kentut di tangga pulak tu. Solat berjemaah ni dapat 27kali ganda pahala berbanding solat sendiri. Kalau aku nak cakap kelebihan-kelebihan solat berjemaah ni, boleh sejuk makanan kat depan ni. Woha!”


Beliau juga berkata, selain kekurangan orang islam yang turun ke masjid dan surau untuk solat berjemaah, masalah lain yang menimpa orang islam hari ini terutama di malaysia adalah masalah kurang orang islam yang turun majlis atau program agama tapi ramai pula turun ke dataran merdeka pada malam tahun baru dan malam merdeka untuk buat maksiat.


“ aku pernah ikut satu program cegah maksiat dekat area klcc masa malam tahun baru dan malam merdeka dulu, apa yang aku jumpa orang-orang islam terutama budak-budak muda (yang lelaki) berkepit dengan awek masing-masing kat depan bar sambil minum arak. Yang bersidai tepi-tepi jalan tu usah cakap la, lagi sedih budak umur belasan tahun malah ada yang baru tingkatan 1 dah pandai melepak tepi jalan sambil cuci mata. Bila aku tanya mak bapak tak marah ke lepak malam-malam, apa yang mereka cakap, mak bapak tak kisah.  Aku taknak salahkan kerajaan atau sesiapa je pasal kejatuhan moral anak-anak islam hari ni, ini semua mungkin antara salah aku sendiri sebab kurangnya buat kerja dakwah. Oh!”


Beliau turut menyambung ;

“ masalah ummat islam hari ni adalah masalah kita (umat islam). Bukannya masalah budak-budak amik aliran agama, ustaz ulama’ dan lain-lain je, selagi dia mengaku dia orang islam, dia kena fikir tentang masalah ummat ni. Walaupun yang pilih orang pergi masjid, pergi majlis ilmu dan lain-lain ni hanya Allah, tapi kita kena menjadi menjadi asbab atau pengajaknya. Dengan erti kata lain, kena la berdakwah. Takde alasan tak nak berdakwah. Allah tak lihat sejauh mana hasil kita lakukan, tapi Allah tengok sejauh mana mekanisme (usaha) yang dah kita lakukan. Ajak lah kawan-kawan depan bilik, jiran bilik kanan kiri pergi masjid, pergi program agama dan lain-lain. Kalau tak mampu sangat, paling mudah doakan mereka semua ni agar Allah bagi hidayah untuk buat perkara yang makruf dan meninggalkan perkara yang mungkar. Aku lah ni selalu je bagi alasan, tak macam korang. Oh!”


Sebelum beliau pergi, beliau memberi pendapat beliau ;


tentang kes Adam Adli, pada pendapat peribadi aku, turunkan bendera datuk Najib tu adalah kurang bijak. Aku takkan kata bengong (bahasa sopan) sebab dia tu mahasiswa, kalaulah bengong , aku rasa takde la masuk universiti. Sebab apa aku cakap kurang bijak, bila dia buat macam tu, maka dia dah menyebabkan antara 2 perkara berlaku ;

1. Boleh menyempitkan ruang dakwah kepada golongan-golongan yang kurang faham islam dan seterusnya orang ramai boleh salah faham dengan gerakan mahasiswa.  Orang akan lebih suka bermain dengan sentimen untuk dapat keuntungan peribadi.

2. Boleh memberi peluang kepada orang islam sendiri “kutip” dosa untuk membuat fitnah, mengumpat, mengugut dan lain-lain “


(Nota untuk yang slow : situasi ni semuanya rekaan. Yang penting isinya. Dan aku bersifat neutral.)


p/s : 1. Sumber di petik bukan dari buznama
2.  Semua orang islam adalah daie(pendakwah), dan korang jangan mengada-ngada nak lari dari fakta ni.
Comments
4 Comments

4 comments:

  1. ada jugak pendapat ada ap dgn bendera najib tu?? ap yg penting sngt sampai mahasiswa tersebut kena benti blaja... tak munasabah langsung... knp tak tnye or selidik knp dia buat mcm tu... ni main bentikan je plajar tu... dah tu lepas ni plaja tu nak jadi ape??? kalau tak blja... mereka yg hukum plaja tersebut cuba lah pk panjang...

    http://www.mohdfaizulosman.blogspot.com/2011/12/kenapa-aku-suka-kucing.html

    ReplyDelete
  2. Sebab tu aku cakap tindakan kurang bijak..kerana ia secara tak langsung akan menyebabkan orang lain tu memaparkan kebodohan mereka yang terpendam.. dan membuatkan orang agama lain akan mudah menilai orang islam ini cetek dan pendek pemikirannya..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..

    panjang ulasannya walaupun katanya malas utk mngulas.:-)

    banyak pngajaran yang boleh diambil drp kejadian yg berlaku.

    Apepun,ambil iktibar..yang baik jadikan pngjrn.

    ~kepada yg xputus2 mengata insan yg brnama Adam Adli,tiada ape yang mereka dapat selain daripada dapat.........~

    .........(sila isi jawapan dalam tmpt kosong yang disediakan)..exam oriented..:-)

    ReplyDelete