Don't judge a blog by its followers

Friday, 9 March 2012

Dimana kemuliaan wanita..??

(Lecturer aku pernah cakap, wanita hari ni bukan di muliakan lagi, tapi di komersialkan sehingga maruah pun takde..)



Dulu aku belajar pendidikan Islam, ustazah aku selalu cakap yang Islam memuliakan wanita. Islam sangat menjaga maruah wanita. Kedatangan Nabi Muhammad s.a.w. salah satunya mengangkat semula martabat wanita setelah di hina sehina-hinanya.


Lepas aku dengar explanation macam-macam, aku terfikir juga mungkin sebab mulianya wanita dalam islam nie, ada ramai lelaki nak “bertukar” jadi wanita. Fuh, sangka baik betul aku.


Dan aku pernah juga tertanya, di mana terletak kemuliaan wanita?


1) Isteri wajib minta izin
Wanita yang bergelar isteri, kalau nak buat apa-apa hatta nak keluar rumah pergi jiran depan rumah pun kena minta izin. Kalau suami tak bagi, duduk lah dalam rumah.


2) Wanita terima harta pusaka kurang dari lelaki.
Korang rujuk la sendiri AmanahRaya.


3) Wanita kena beranak.
Korang tanyalah ibu korang macam mana sakitnya nak beranakkan korang. Serius sakit. Aku dulu kat sekolah masa ada program motivasi, dia tunjuk video seorang ibu tengah beranak, peh.. azab gila aku tengok. Bersyukur aku takkan beranak seumur hidup aku, cuma berkemungkinan untuk mengandung tak beranak-beranak je. Oh!

4) Nabi kata di neraka lebih ramai wanita dari lelaki
Ni korang rujuk hadis semasa peristiwa Israk Mikraj.


5) Aurat wanita susah nak jaga.
Ha, ini memang realiti bagi sesiapa yang tak jaga aurat. Korang tanyalah yang perempuan-perempuan ni, senang ke tak jaga aurat. Sekali korang dedah aurat, dekat facebook pulak tu, dan tak sempat nak bertaubat dah jadi mayat, maka jadi la korang mayat yang auratnya terdedah sana sini. Oh!


6) Perempuan tak boleh berjihad
Ha, ni kalau tanya perempuan hari ni, kalau suruh pergi berjihad guna senjata, aku rasa semua tak nak. Mana tak nya, pergi derma darah pun fikir 10 kali, macam mana pulak nak korbankan darah. Tetapi pahala jihad fisabilillah pahalanya besar beratus-ratus kali ganda.


7) Isteri wajib sangat (infiniti x) taat pada suami
Ha, ini tak perlu korang pertikaikan. Wajib taat pada suami ni sampaikan Nabi pernah bersabda yang maksudnya ;
“Seandainya aku ingin menyuruh seseorang bersujud kepada orang lain, nescaya aku akan perintahkan isteri agar bersujud kepada suaminya.”
(HR Timizi)



Banyak lagi benda aku nak quote, tapi cukup tujuh perkara ni. Kepada sesiapa yang nak tukar jantina atau nak jadi pondan sangat, baik korang fikir berjuta-juta kali sebelum korang jadi mayat yang berulat.



Jawapan kepada persoalan aku.



Kepada golongan wanita, aku bukan nak burukkan korang. Tapi sebenarnya nak bagi sedar kepada korang dan terutamanya kaum lelaki sekalian yang sama jantina dengan aku supaya lebih sayangkan orang perempuan di sepanjang kehidupan iaitu ibu, isteri (walaupun aku belum kahwin),nenek, adik beradik dan saudara perempuan yang lain. Sebab ada satu hadis Nabi yang bermaksud :


“Sesungguhnya wanita itu umpama tulang rusuk, sekirannya engkau berusaha membetulkannya (dengan kasar) ia akan patah. Sekiranya engkau membiarkannya, ia akan berterusan bengkok atau bertambah bengkok.”
(HR Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)


Ketahuilah wahai kaum adam dan hawa sekalian….



1) Seorang lelaki WAJIB TAAT kepada ibunya 3 kali lebih dari taat kepada ayahnya. Kan ibu tu adalah seorang WANITA.


2) Walapun lelaki menerima pusaka lebih berbanding wanita, tetapi lelaki wajib menggunakkan hartanya untuk menyara isteri. Wajib bagi nafkah pada isteri, belikan baju, duit dapur, pinggan mangkuk, sabun, clorox dan macam-macam la. Kan isteri itu adalah seorang WANITA.


3) Setiap kali wanita beranak, setiap saat itu dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk Allah di muka bumi ini, dan jiika matinya kerana melahirkan anak di kira mati syahid dan dosanya di ampun Allah sehingga ia seperti bayi baru dilahirkan.


4) Walaupun wanita itu ramai dalam neraka, tetapi wanita juga paling mudah nak masuk syurga. Syaratnnya? Taat Allah dan taat suami. Aku ambik hadis Nabi yang bermaksud :


Apabila seseorang isteri yang bersolat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramdhan) dan memelihara kemaluannya serta mentaati suaminya, maka dikatakan kepadannya, “masuklah melalui mana-mana pintu syurga yang kamu sukai!”
(HR Ahmad)


5) Aurat wanita memang susah nak jaga kerana wanita itu perhiasan dunia. Dan ketahuilah, bahawa sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solehah. Kalau perhiasan mestilah di jaga dengan baik kan? Contoh mudah, kalau korang ada laptop, nak ke korang letak laptop korang merata-rata? Mestilah korang jaga dengan baik. Hilang je laptop, menangis tak berlagu. Pulak tu ada banyak file penting.

                                 ( terjemahannya : Bukanlah tujuanku untuk menghalang mereka; akan tetapi untuk menjaga dirimu; Yang menciptamu lebih mengetahui maslahat dirimu.)


6) Wanita memang tak pergi berjihad, tetapi jika suami seorang wanita pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita taat kepada Allah dan taat kepada suaminya dan redha akan pemergiaan suaminya, maka wanita itu akan turut menerima pahala seperti pahalao rang yang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.


7) Wanita hanya taat kepada Allah dan bertanggungjawab kepada suaminya, dah boleh masuk syurga. Tetapi seorang lelaki belum tentu lagi sekirannya gagal menunaikan tanggungjawanya terhadap 4 WANITA iaitu : isterinya, ibunya, anak perempuannnya dan saudara perempuannya.


SubhanAllah.. Sayangnya Allah pada wanita.. banyak lagi perkara aku tak sebut dimana Islam sangat memuliakan wanita. Kerana apa???



Kerana dirimu begitu berharga..




Sekian.



Tangguh dengan tasbih kafarah.
Comments
2 Comments

2 comments: