Don't judge a blog by its followers

Monday, 6 August 2012

Janji ditepati..??




"Shuk, kau tahu apa tema merdeka tahun ini?"

"Errr... aku tak check lagi, apa dia?"

"Janji di tepati.."

"Er?? ........"



Lebih kurang begini dialog antara aku dan sahabat aku sebelum ini, mengenai tema kemerdekaan tahun ni. Agak terkejut aku mendengar. Kemudian aku berfikir, adakah transformasi yang ingin di bawa kerajaan sudah tamat? Sebab jika di lihat tema kemerdekaan pada tahun-tahun lepas, iaitu bermula pada tahun 1970, tema yang di sampaikan menampakkan apa yang ingin di gerakkan atau di jalankan oleh kerajaan.


Err, mungkin yang ada penuh sentimen akan membidas aku dengan dasyatnya setelah aku melontarkan persoalan macam tu.  Tak kisahlah, sebab aku hanya yakin janji yang di tepati sepenuhnya hanyalah janji-janji Allah dan Rasul-Nya. Maka semperna hari Nuzul Quran ni, ada beberapa janji-janji Allah di dalam al Quran yang kita perlu ambil cetusan, iktibar dan cuba kita capai dan garap supaya meningkatkan lagi prestasi untuk kita beramal kita sebagai bekalan akhirat.



Janji-janji Allah untuk :



1. Untuk orang yang beriman


Terjemahan :

“Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh, sesungguhnya mereka beroleh syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai ; tiap-tiap kali mereka diberikan satu pemberian dari sejenis buah-buahan syurga itu, mereka berkata “Inilah yang telah diberikan kepada kami dahulu”, dan mereka diberikan rezeki itu yang sama rupanya (tetapi berlainan hakikatnya), dan disediakan untuk mereka dalam syurga itu pasangan-pasangan, isteri-isteri yang sentiasa bersih suci, sedang mereka pula kekal di dalamnya selama-lamanya.”

[Surah al Baqarah ayat 25]

                                 
2. Pahala orang yang beriman



Terjemahannya :

“Sesungguhnya  orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora (Nasrani), dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasnya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita”

[surah al Baqarah ayat 62]


3. Ingatan Allah kepada hamba-Nya


Terjemahannya :

“Oleh itu ingatlah kamu kepada-Ku (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan ; dan bersyukurlah kamu kepada Ku dan jangalah kamu kufur (akan nikmat-Ku)”

[Surah al Baqarah ayat 152]


4. Allah berserta orang yang sabar



Terjemahannya :

“Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan ) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang, kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.

[Surah al baqarah ayat 153]


5. Melaknat dan menerima taubat.


Terjemahannya :
“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk”

[Surah al Baqarah ayat 159]



Terjemahannya :

“Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan) ; maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani”

[Surah al Baqarah ayat 160]


6.  Menolong hamba-Nya


Terjemahannya :

“Wahai orang-orang yang beriman!  Kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.”

[Surah Muhammad ayat 7]


7. Rezeki yang Allah berikan



Terjemahannya :

“Kemudian, apabila mereka (hampir) habis tempoh idahnya, maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik, atau lepaskan mereka dengan cara yang baik ; dan adakanlah dua orang saksi yang adil di antara kamu (semasa kamu merujukkan atau melepaskkan) ; dan hendaklah kamu (yang menjadi saksi) menyempurnakan persaksian itu kerana Allah semata-mata. Dengan hukum-hukum yang tersebut di beri peringatan dan pengajaran kepada sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat ; dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya). [2]

“Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk mengolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendaki-Nya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.” [3]

[Surah At Talaaq ayat 2-3]


8. Jodoh yang Allah tetapkan.


Terjemahannya :

“(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat, dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat) ; mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia”

[Surah an Nur ayat 26]


9. Allah akan mengabulkan doa dan ancaman Allah.


Terjemahannya :

“Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepada-Ku, nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepada-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.”

[Surah Ghafir (al mu’min) ayat 60]



10. Tentang kematian.


Terjemahannya :
“ Tiap-tiap yang bernyawa akan merasi mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan di sempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.”

[Surah ali Imran ayat 185]





Banyak lagi janji-janji Allah mengenai nikmat dan azab yang Allah sediakan bagi orang yang beriman dan sebaliknya. Boleh rujuk Quran sendiri, sambil-sambil bertadarus atau membaca al Quran seorang diri untuk menghabiskan 30 juzuk tu, sambil-sambil baca terjemahan sekai. Kemudian, muhasabah diri kita hari ini, semperna hari Nuzul al Quran ini, berapa banyak hidup kita di habiskan untuk “mengejar” janji-janji Allah? Dan adakah kita “mengejar” nikmat atau azab?


Bak kata Hamka Kereta Mayat, semua orang akan jadi mayat. Jika anda kaya, anda akan jadi mayat orang kaya.  Jika anda orang miskin, anda akan menjadi mayat orang miskin. Anda tidak mampu mengubahnya! Bila mati masuk dalam tanah dan kubur akan hisap darah korang! Woha!



Inilah salah satu Janji ditepati oleh Allah. 

Moga Allah Redha..^_^


p/s: 

Berkata Syaikh Ibnu ‘Athaillah:


“Janganlah sekali-kali kamu berasa ragu atas janji Allah yang telah dijanjikan-Nya, sedangkan waktunya sudah pasti (akan datang), tetapi ia belum datang, agar keraguan kamu itu tidak akan mengotori basirah (pandangan batin) dan tidak memadamkan cahaya  nuranimu.”

Comments
1 Comments

1 comment:

  1. btl tu, kita ingatlah akan janji Allah,, bukann ya janji manusia yg belum tentu pastinya dia tunaikan...

    http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/08/tips-mudah-jaga-kesihatan-01.html

    ReplyDelete