Don't judge a blog by its followers

Tuesday, 27 November 2012

Kenapa isu Palestin saja?


di ambil dari page Aman Palestin Mesir


Kali ini, untuk kali ketiganya saya copy paste daripada penyataan seorang presiden persatuan di kampus saya, Kelab Sahabat Aqsa. Kata-katanya sangat menyegat bagi sesiapa yang lebih suka duduk diam, perhatikan dan mempertikaikan sahaja..

***

“Sesetengah orang bertanya ; “Mengapa sibuk-sibuk dengan isu Palestin? Kenapa tidak isu di Afrika? Isu di Somalia? Congo?”

Ku katakan : “Mengapa tidak?”

Ku jelaskan lagi : “Memperjuangkan isu Palestin bukan bermaksud kita ketepikan mahupun menafikan isu-isu di tempat lain. Mana-mana sekalipun isu yang wajar diperjuangkan harus diangkat dan dikempenkan dalam masyarakat.”

“ketahuilah, sesiapa yang terlibat dalam isu-isu kemanusiaan, di dalam dirinya mana-mana pun isu seumpamanya adalah sangat dekat di hatinya. Perasaan kemanusiaan itu tidak kenal erti beza warna kulit, bangsa, mahupun sempadan geografi.”

Namun, isu Palestin punya fokus tersendiri.
Ia isu kemanusiaan juga isu keagamaan.
Ia isu keadilan juga isu keganasan.
Ia isu penjajahan juga isu kekejaman perang.

Isu Palestin merangkumi pelbagai aspek hal kemanusiaan hingga warga barat sendiri tidak dapat menahan naluri kemanusiaan mereka sungguhpun merekalah yang menjadi antara punca kepada isu pertelingkahan wilayah ini (era pasca Perang Dunia 1 dan Perang Dunia ke-2, pasca kolonialisme).

Isu Palestin ialah isu yang serius yang mencabar batas manusiawi seseorang. Mendiamkan diri bukanlah satu pilihan. Andai anda mendiamkan diri, anda secara tidak langsung tergolong dalam kumpulan-kumpulan berikut :

1.  Orang yang sedia menerima dan mengiktiaf tindakan Zionis merampas wilayah orang lain dengan kekuasaan tentera untuk membina negara (sediakah kita jika ada kuasa tentera lain datang ke Malaysia dan membina negaranya?)

2. Orang yang sedia menerima perbuatan Zionis membunuh rakyat Palestin atas kesalahan berjuang membela tanah air mereka.

3. Orang yang menafikan hak rakyat Palestin membela nasib mereka di tanah air sendiri daripada penjajahan dan pencerobohan.

4. Orang yang menafikan hak lebih 7 juta rakyat Palestin yang masih tinggal di kem-kem pelarian perang di Jordan, Lebanon, Syria, Mesir dan lain-lain sejak tahun 1948 untuk pulang ke tanah air mereka.

5. Orang yang menghina kematian pejuang-pejuang Palestin yang terkorban kerana membela tanah air mereka.

Justeru, masihkah anda mahu adn mampu berdiam diri?

Fikir-fikirkan lah....

Khalid Jimat
YDP Kelab Sahabat Aqsa UKM.

***

Di mana kita?

Pada saya yang marhaen ini, kita turut memperjuangkan isu Syria, Rohingya, Somalia, dan lain-lain. Tetapi Palestin menjadi fokus lebih utama kerana di sana ada dua sebab ;

1. Isu ini isu agama dan kemanusiaan.

2. Dalam Islam, sebuah hadis telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari, di mana Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam telah bersabda yang bermaksud ;

“Sentiasa akan ada sekolompok dari umatku yang sentiasa berjuang bersama-sama kebenaran, mencabar dan menentang musuh-musuh mereka. Musuh-musuh mereka tidak dapat memberi mudarat kepada mereka sehingga Allah mendatangkan keputusannya. Mereka tetap dalam keadaan demikian. “

Maka para sahabat bertanya, “Di manakah mereka?”

Jawab Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam, “Di Baitul Maqdis dan sekitarnya”.
(HR Bukhari)

Persoalan di sini, di mana kita?

Sudahkan kita melunaskan tanggungjawab semampu yang mungkin untuk mereka?

Sudahkah?

Tepuk dada, tanya iman.


Moga Allah redha.

Sunday, 18 November 2012

Cerpen : Aku tidak boikot McD




 “Eh, dah nak pukul 12.00 ni. Jom kita pergi makan tengah hari” cadang Aiman yang mula kelaparan setelah hampir setengah hari berjalan-jalan di KLCC.

“Agak lah, aku pun dah lapar ni. Pagi tadi tak sarapan. Kau nak makan tengah hari di mana? Aku ikut saja” Hasyim bersetuju dengan cadangan Aiman.

“Kalau macam tu, kita makan di McD je lah. Murah dan sedap” Kamal memberikan cadangan kepada 2 orang sahabatnya itu.

“Okay, beres. Aku pun mengidam burger McD tu.” Aiman bersetuju sambil anak matanya ligat mencari McD berdekatan.

“Tapi..... kita makan tempat lain lah..” Hasyim mula rasa gelisah, kerana beliau sedang memboikot McD.

“Eh, kenapa pula? Kau boikot McD ke? Haha. Macam ni lah, kita makan dulu di McD, lepas makan baru kita boikot. Ok tak? “ Aiman memerli Hasyim dengan nada dan gelak yang agak sinis.

“Kau kalau tak nak makan di McD, kau carilah tempat lain. Aku dengan Aiman nak pergi makan di McD. Kau nak ikut, jangan banyak soal.” Kamal malas hendak melayan pendapat Hasyim.

“Tapi, aku bukan tahu kawasan KLCC ni. Aku baru first time datang sini.” Hasyim mula serba salah dengan dua orang sahabatnya.

“Kalau macam tu, jom ikut kitorang makan di McD.” Aiman terus berjalan menuju ke restoran McD.

Kamal terus mengikuti belakang Aiman.

“Weh, jangan tinggalkan aku.” Hasyim mengejar dua orang sahabatnya sambil di sudut hatinya berbisik,

“Wahai rakyat Palestin, maafkan aku. Iman aku lemah..” secara tidak langsung, berkaca matanya mengenangkan kelemahan dirinya.

***

Sampai sahaja di hadapan restoran McD, ditakdirkan Aiman berjumpa sahabat lamanya, Imran lalu di hadapan McD tersebut.

“Eh Imran, apa khabar kau?” Aiman menegur Imran yang berjalan tanpa memandang kiri dan kanan.

“Oh Aiman. Alhamdulillah, aku sihat. Kau nak ke mana?”

“Aku nak pergi McD ini dengan dua orang kawan aku. Kau cuti ke hari ini? Aku baru nak minta “diskaun” dengan kau” gurau Aiman sambil tersengih kepada sahabatnya, Imran.

Imran tiba-tiba berubah air muka.

“Aku dah berhenti kerja.”

“Kenapa kau berhenti? Kau kerja di mana sekarang?” Aiman terkejut dengan Imran yang sudah bekerja McD di KLCC hampir 2 tahun.

“Aku boikot McD. Aku tak sanggup bantu Zionis bunuh saudara aku di Palestin.” Imran menegaskan nadanya.

Aiman dan Kamal terkejut. Tegar sungguh Imran berhenti kerja di McD semata-mata boikot.

“Kalau kau boikot pun, bukannya Zionis terus mengalami kejatuhan ekonomi mendadak. Bagi aku tak efektif. Habis kau kerja apa sekarang?” Aiman tidak bersetuju dengan tindakan Imran.

Sambil menepuk bahu Aiman dan tersenyum,

“Aiman, tindakan boikot jangan hanya dilihat daripada sudut kesannya, efektif atau tidak, tapi hendaklah difahami ia adalah tuntuan aqidah, bukti keimanan, persaudaraan dan tanda sokongan. Sekurang-kurangnya, inilah aku mampu bantu saudara aku di Palestin. Nak derma, aku tak mampu derma banyak-banyak. Jadi, aku boikotlah Zionis. Mereka (rakyat Palestin) mungkin tidak tahu, tapi Allah Maha Mengetahui. Mungkin aku kehilangan pekerjaan, tetapi aku tidak pernah kehilangan Allah. Rezeki aku bukan datang dari McD, tetapi datang dari Allah. “ panjang lebar Imran menjelaskan.

“Alhamdulillah, sekarang aku sedang berkejasama dengan pak cik aku untuk buat bisnes bagi membantu ekonomi umat Islam di Malaysia. Secara tidak langsung, dapat membantu rakyat Palestin yang berada di Malaysia.” Aiman menyambung lagi kata-katanya.

“Kalau macam tu, kenapa kau tak boikot facebook, laptop dell, dan lain-lain. Semua tu rekaan Yahudi juga” Aiman mula rasa serba salah, namun ditutup dengan persoalan yang tiba-tiba hadir di mindanya.

“Aku yakin, mungkin kau bantu Palestin daripada sudut lain selain daripada boikot. Sebab boikot bukanlah satu-satunya cara, tetapi banyak cara. Aku tidak pertikaikan usaha kau, dan aku harap kau tidak mempertikaikan usaha aku yang sangat kecil ini. Iman aku lemah, tak mampu boikot banyak-banyak. Aku hanya mampu boikot McD, produk Nestle, Loreal dan Coca Cola, kemudian aku cari alternatif untuk semua ini. McD aku gantikan dengan KFC, RFC atau restoran orang Islam, produk Nestle aku gantikan dengan produk buatan Malaysia seperti Vico,  Ali Cafe dan lain-lain, kemudian Loreal memandangkan aku memang tak pakai, jadi aku gantikan dengan air wudu’, dan Coca Cola aku gantikan dengan air soya. Lagi sedap, dan tiada gas karbonat.” Imran menjelaskan sambil tersenyum.

“Baiklah, aku minta diri dulu. Korang pun nak pergi makan, maaflah ambil masa korang. Assalamualaikum” Imran bersalaman dengan 3 orang sahabat dan terus berlalu pergi.
Aiman terdiam sambil memandang restoran McD di hadapannya.

Kamal pula tiba-tiba teringatkan pesanan di facebook untuk memboikot McD.

Hasyim pula matanya semakin berkaca, hatinya gembira kerana Allah mempertemukan dua orang sahabatnya dengan seorang lelaki bernama Imran, dan hatinya berdukacita kerana terlalu mengikutkan kehendak nafsu. Dia beristigfar.

“Jom makan di luar.” Kamal memecah kesunyian mereka bertiga.

“Aku pun rasa macam nak makan di luar” Aiman bersetuju.

Hasyim tersenyum, sambil memegang bahu kedua orang sahabatnya itu dan terus menuju ke luar KLCC meninggalkan restoran McD yang penuh dengan manusia, termasuk yang Muslim.

***

Moral of the story :

1. Kepada yang tidak memboikot (tidak kira apa jua produk);

(a) Jangan mempertikaikan usaha orang lain untuk boikot. Istilah mudahnya, “diam-diam sudah”.

(b) Istigfar atas kelemahan diri kita kerana tidak mampu boikot sekalipun kita tidak bersetuju langsung dengan tindakan boikot.

(c) Cari alternatif lain untuk membantu rakyat Palestin, tidak kira dari segi sokongan moral, derma, doa dan sebagainya. PASTIKAN kita lakukan sesuatu. Jangan tahu mengkritik sahaja.

2. Kepada yang boikot (tidak kira boikot apa jua produk) ;

(a) Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah kerana Allah memberikan kekuatan untuk kita boikot. Jangan berlagak sambil mendabik dada dan memandang rendah orang yang tidak boikot.

(b) HENTIKAN sama sekali SARCASM / SARKASTIK / SUKHRIYYAH kepada orang yang tidak boikot. Jangan sangka kita akan boikot selama-lamanya, mana tahu suatu hari nanti tiba-tiba hati kita berubah. Silap hari bulan, kita jadi penyokong Zionis. Naudzubillah.

(c) Sentiasa berdoa agar Allah tetapkan hati kita untuk sentiasa istiqomah.

(d) Sentiasa bersangka baik dengan semua orang yang tidak boikot. Mungkin mereka ada alternatif lain untuk membantu saudara kita di Palestin. Kita tidak mengetahui, tetapi Allah jualah yang Maha Mengetahui. Mana lah tahu, orang yang tidak boikot ini, rupanya doa mereka lebih makbul dari doa orang yang boikot. Apa nak di kata?


Akhir sekali, kepada diri saya terutamanya, dan kepada semua orang Islam, buktikan persaudaraan kita dengan saudara kita sama ada di Palestin, Syria, Iraq atau di mana-mana jua dengan amal kita. Jangan sekadar menjadi “keyboard warrior” atau istilah budak kampungnya, “sembang lebat”.


Sumbangkanlah sesuatu untuk saudara kita, sementara kita dan mereka masih ada.


Moga Allah redha.

Thursday, 15 November 2012

Di antara Pakcik Koka Kola dan Makcik Mekdi

 
Kali ini, nota saya adalah copy paste daripada coretan Prof. Madya Dr. Zainur Rashid Zainuddin.

“Coca-cola telah menjadi penyokong Israel sejak 1966. Ada banyak bukti peristiwa yang menunjukkan sokongan mereka kepada Zionis. Pada 1997, Kerajaan Israel telah mengiktiraf sumbangan Coca-Cola di Majlis Makan Malam Anugerah Perdagangan Israel atas sokongan berterusan Israel untuk 30 tahun serta keengganan mereka mematuhi boikot Liga Arab Israel. Pada 11 Oktober 2001, Ibu Pejabat Dunia Coca - Cola telah menjadi tuan rumah dan juga merupakan penaja utama Dewan Perniagaan Amerika-Israel Commerce di majlis Eagle Star Awards Gala. Pada bulan Februari 2002, Coca-Cola bekerjasama dengan "Friends of Israel", untuk menaja syarahan yang diberikan oleh wartawan zionist terkenal Linda Gradstein di Universiti Minnesota. Pada bulan Oktober 2005, Coca-Cola telah meningkat pelaburan di Israel dengan membeli 51% dalam Tavor Winery. Tavor Winery adalah sebuah syarikat Israel yang berpusat di Wilayah Palestin yang dijajah di kaki Gunung Tavor yang menghadap ke Laut Galilee. McDonald Corporation pula adalah rakan korporat utama Jewish United Fund (JUF) / Persekutuan Yahudi Metropolitan di Chicago. McDonald Corporation telah berbesar hati menaja Jubilee 100 tahun JUF pada 2000 dan sebagai rakan kongsi utama peringkat korporat kepada sumber ekonomi Zionisme. Melalui Suruhanjaya Israel, JUF "berfungsi untuk mengekalkan tentera Amerika, sokongan ekonomi dan diplomatik kepada Israel; memantau dan apabila perlu, respons kepada liputan media Israel”.

Ini hanyalah sebahagian petanda dan bukti hubungan akrab Coca cola dan Mc D dengan rejim Zionis Israel.”

-Prof. Madya Dr. Zainur Rashid-

Kenapa perlu boikot?

Rakan saya pernah bertanyakan kepada saya, kenapa saya boikot McD, Nestle dan lain-lain.

Saya jawab, saya hanya mampu lakukan ini sahaja untuk saudara saya di Palestin selain daripada menderma. Saya tidak mampu untuk turun ke medan jihad bersama mereka, mungkin tidak layak rasanya. Inilah sahaja usaha saya yang sangat sedikit, walaupun mungkin orang akan kata ia tidak berkesan.

Bagi saya, Allah tidak melihat hasil daripada apa yang kita buat, tetapi Allah melihat usaha apa yang kita buat.



Moga Allah redha.


Ketika ini (15/11/2012), Gaza diserang lagi oleh Zionis laknatullah. Mohon doa untuk mereka.