Don't judge a blog by its followers

Friday, 25 January 2013

Di antara semalam dan hari ini.




Dah hampir sebulan saya tidak menaip dalam blog saya. Hari ini saya nak kongsikan satu perkara yang saya rasa boleh dijadikan peringatan untuk diri saya dan sesiapa yang nak membaca.

Sepanjang hidup saya, satu-satunya subjek yang saya ulangkaji, kemudian saya menangis kerana salah satu bab yang dalam dalam subjek tersebut, adalah subjek Sejarah tingkatan 4.

Bab yang betul-betul menyentuh hati saya adalah Bab 4, mengenai sirah Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam. Antara kisah yang membuat air mata saya mengalir adalah tentang penentangan kepada baginda dan penghijrahan baginda dari Makkah ke Madinah.

Asbab daripada kisah ini, saya mula suka tentang sejarah.

Apa yang saya nak sampaikan adalah, betapa pentingnya kita memahami sejarah terutama sejarah Islam, dan tersangat sangat penting untuk kita mengetahui juga menhayati sirah dan perjalanan Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam.

Sakitnya kita di uji sepanjang hidup kita, sakit lagi baginda di uji dalam menyampaikan Islam sehingga hari ini.

Payahnya kita nak berhijrah untuk menjadi baik, payah lagi baginda berhijrah dari Makkah ke Madinah.

Sukarnya kita rasa untuk mendidik anak-anak, adik-adik, keluarga hatta masyarakat kita, sukar lagi baginda untuk menyampaikan Islam.

Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam begitu sayang dan rindu kepada saya dan anda semua. Sayang dan rindu kepada ummat itu baginda terjemahkan dalam peluh, air mata dan darah baginda sendiri.

Persoalan di sini, di mana posisi Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam di dalam hati kita?

Jawapannya ada pada kita sendiri.



Kita renung seketika, apa bukti cinta kita pada baginda?


Senyum :)

 اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ



 

Moga Allah redha.

No comments:

Post a Comment