Don't judge a blog by its followers

Tuesday, 30 April 2013

Impian Politik Saya


Malam ni penat menaip untuk thesis, jadi saya ambil masa untuk berehat sambil mengarang blog. Sebenarnya beberapa hari ini, banyak je nota yang saya nak buat dalam blog saya yang dah mula berhabuk ni.


*koff*koff*


Impian Seorang Pelajar


Saya ingat lagi masa saya zaman sekolah rendah, antara cita-cita pertama saya adalah nak menjadi askar. Kenapa nak jadi askar? Sebab impian saya nak mati syahid. Cikgu saya kata, kalau mati Syahid, dapat masuk syurga. Saya pun bersemangat nak jadi askar.

Masa saya sekolah rendah juga – seingat saya sekitar darjah 5 atau 6 – saya juga pernah menanamkan impian untuk mengislamkan  walaupun hanya seorang non Muslim dalam hidup saya –impian itu masih kekal sehingga hari ini-. Cikgu saya kata, jika berjaya Islamkan walaupun seorang non Muslim, insyaAllah dapat pahala Syahid.

Dan saya menanamkan impian itu dalam diri saya sekukuh-kukuhnya.

Apabila merangkak ke sekolah menengah, impian saya nak jadi askar semakin pudar, tetapi impian saya nak Islamkan (dakwah) kepada non Muslim semakin menebal disebabkan saya bergaul dengan ramai pelajar Cina dan India yang non Muslim. Untuk pengetahuan, masa saya sekolah rendah, saya hanya bergaul dengan pelajar Melayu Muslim saja, jadi tiada peluang sangat. Apabila masuk sekolah menengah, semangat saya berkobar-kobar.

Saya berkawan dengan beberapa orang non Muslim, dan cuba nak ceritakan tentang Islam kepada mereka walaupun saya sendiri tak tahu nak cakap apa.

Tapi di takdirkan Allah, saya hanya bersekolah di situ sekitar 2 tahun saja, kemudian saya berpindah ke sekolah Felda (kampung saya) disebabkan faktor keluarga.

Di sekolah tu tiada pelajar non Muslim, jadi saya sedikit kecewa. Tetapi apabila saya lihat sendiri perangai pelajar Melayu Muslim yang sangat teruk, saya sedih. Tak pelik lah sebelum ini ada kawan saya yang non Muslim cakap, perangai orang Melayu ini teruk, dan sekaligus bawak imej Islam yang teruk.

Saya akur dengan kenyataan itu. Masyarakat Melayu Muslim di sekeliling saya kebanyakkanya gagal menunjukkan qudwah (teladan) yang baik kepada non Muslim, mungkin itu menjadi faktor utama non Muslim di Malaysia takut masuk Islam, sebab beranggapan jika masuk Islam, bersamaan masuk Melayu. Bila jadi orang Melayu, jadilah malas, kurang hajar, gangster, kaki pukul, kaki perempuan, dan sebagainya.

Tetapi impian itu tetap saya tanam. Saya berazam untuk berdakwah kepada masyarakat khususnya bangsa Melayu agar kembali mengamalkan Islam dengan sempurna. Azam yang saya tanam bersama impian saya.

Kemudian sekitar saya tingkatan 4 (2007), saya mula ambil tahu perkembangan politik Malaysia. Tetapi waktu itu saluran maklumat saya terbatas, hanya Utusan Malaysia, Berita Harian dan Buletin TV3. Perkara yang menghairankan saya, tersangat-sangat hairan adalah kenapa dalam surat khabar dan berita tersebut, ashik menayangkan kesalahan pembangkang, iaitu PAS ketika itu.

Saya berfikir, adakah orang UMNO semuanya bagus-bagus belaka?

Apabila saya bergaul dengan orang UMNO yang “totok”, saya rasa lebih teruk dari apa yang digambarkan di media.

Di takdirkan, pakcik saya adalah orang kuat PAS (ketika itu, sekarang orang kuat PKR). Tetapi pakcik saya seorang yang panas baran. Dan ketika itu juga, dia melanggan surat khabar Harakah. Saya sempat membelek dan membaca surat khabar tersebut walaupun tak kesemuanya.

Kurang lebih sikit macam Utusan Malaysia, cuma bezanya Harakah ni islamik, tiada nombor ekor, dan tiada artis pakai seksi-seksi. (penilaian saya ketika tu)

Saya berfikir, kenapa parti UMNO dan PAS tidak mahu bersatu, sedangkan mereka adalah parti Melayu Muslim. Saya tinggalkan persoalan itu dalam benak fikiran saya, tetapi dalam masa yang sama, timbul impian baru saya – impian tersebut masih kekal sampai hari ini- iaitu saya mengimpikan parti UMNO dan PAS bergabung, kalau tidak pun bersatu di bawah satu bendera seperti Barisan Nasional (atau hari ini Pakatan Rakyat).

Pada tahun berikutnya, iaitu 2008 berlakunya Pilihanraya Umum ke-12 (PRU12) sekitar bulan April kalau saya tidak silap. Waktu itu pertama kali dalam hidup saya mengambil tahu tentang pilihanraya walaupun bukan secara serius.

Tetapi waktu itu juga saya hati saya kecewa kerana pergaduhan, caci maki hamun, kutuk mengutuk berlaku di antara penyokong parti UMNO dan PAS.

Saya kecewa dan sedih.

Sedih teramat sangat dengan perpecahan kaum Muslimin yang berlaku.

Sehingga pada suatu hari, ketika di perpustakaan sekolah, sedang saya membaca surat khabar Utusan Malaysia, seorang sahabat saya – Haziq – memberitahu saya,

“Shuk, kau baca benda ni pun, belum tentu betul. Kita tak tahu siapa yang betul, siapa yang salah. Bapak aku kata, baik kita tak payah ambil tahu..”


Saya tersentap.


Tak payah ambil tahu. Ya, tak perlu ambil tahu.

Seolah ada satu “suis” dalam kepala saya di matikan, lalu saat itu juga, saya tutup surat khabar tersebut, dan saya cari buku Kimia untuk saya ulangkaji pelajaran.

Dan itulah hari pertama bermulanya saya tidak mengambil tahu lagi hal ehwal politik Malaysia. Saya nak tengok berita dalam buletin TV3 pun saya malas. Apatah lagi baca surat khabar.

Juga ketika ini saya masih berfikir bagaimana untuk saya melaksanakan azam saya iaitu mengubah bangsa Melayu Muslim saya menjadi lebih baik agar menjadi teladan kepada non Muslim.

Dan ia berlarutan sehingga beberapa tahun…


2012 – Kesatuan Ummah membara!

Ketika tahun 2012, saya sedang berada di Universiti Kebangsaan Malaysia, dalam tahun yang kedua pengajian. Tahun inilah, impian dan azam saya sebelum ini mendidih dan membara tidak seperti sebelum ini. Saya mula mengambil tahu hal ehwal politik Malaysia. Di tambah dengan penglibatan saya dalam sebuah organisasi atau gerakan Islam, maka saya menghidupkan semula “suis” kepada saya yang terhenti untuk seketika waktu. Saya juga sudah nampak bagaimana cara untuk melaksanakan azam saya iaitu untuk kembalikan bangsa saya, bangsa Melayu Muslim untuk kembali kepada Islam, iaitu dengan jalan dakwah dan tarbiyyah!

Ketika ini juga, impian saya untuk membangkitkan semula Kesatuan Ummah merentas Jemaah dan ideologi politik semakin membara. Saya tak pernah putus asa, bahkan sampai sekarang (tahun 2013). Walaupun saya lihat ia seolah mustahil terutama pada saat ini, saat di mana PRU-13 akan berlangsung, tetapi jika Allah mentakdirkan itu yang terbaik untuk hamba-Nya, tiada apa yang mustahil.

Mungkin apabila saya melaungkan kesatuan Ummah ini, orang akan menanggap saya dan gerakan yang saya sertai sebagai proksi UMNO, kerana disangka menjadi sebahagian talian hayat UMNO yang dijangkakan kalah PRU-13 ini.

Respon saya?

Allahu Musta'an. Impian politik saya ini bukan saya tanam baru tahun ini atau menjelang pilihanraya, tetapi impian ini saya tanam sejak saya di bangku sekolah lagi. Ia takkan pudar, sekali-kali takkan pudar.

Sampai bila?

Sampailah Islam diletakkan semula kepada tempat yang asal, iaitu menegakkan agama (Islam) dan mentadbir dunia dengannya.

 Dan saya yakin teramat sangat bahawa impian saya ini dikongsi oleh ramai lagi masyarakat Muslim di luar sana, meskipun ada juga yang tidak bersetuju dengan saya. Saya berlapang dada, ini adalah impian saya, dan kamu yang tidak bersetuju tidak boleh halang impian saya.


Dua impian saya serta azam saya (walaupun impian saya untuk menjadi askar kini tinggal kenangan) iaitu dakwah dan tarbiyyah kepada bangsa saya, berdakwah kepada non Muslim dan mengimpikan Kesatuan Ummah merentas Jemaah dan ideologi politik ini tidak akan terpadam, walaupun nyawa saya terpaksa menjadi galang ganti demi melaksanakan misi ini.

Moga saya dapat melaksanakannya.

 
Dan moga amal diterima Allah.


Thursday, 11 April 2013

Buang sekolah? Salah siapa?



Baru-baru ini kita dikejutkan ( tak berapa terkejut sangat pun) tentang kes pukul ketua tingkatan beberapa hari lalu melalui sebuah video yang tersebar di facebook. Dan ia dibawa sampai ke kes polis, dan akhirnya tiga (3) pelajar yang memukul ketua tingkatan tersebut dibuang sekolah.

Malah ada lagi video  yang mana pergaduhan sehingga menghempas mangsa dengan pasu bunga. Videonya anda semua boleh cari difacebook.

Saya teringat dahulu masa darjah enam (6), saya pernah terlibat dalam kes pergaduhan secara langsung, yang mana saya dipukul oleh senior saya tingkatan 1. Tapi sekejap saja sebab saya diam dan lari gitu saja (budak-budak la katakan). Masa tingkatan 2, saya pernah melihat depan mata saya pergaduhan melibatkan dua (2) pelajar tingkatan 5 sehingga seorang pelajar dihempuk dengan batu bata sehingga kepalanya berdarah.

Tuding jari.

Kes gaduh antara pelajar ni bukan hanya berlaku dalam di satu, dua sekolah saja, malah hampir majoriti sekolah di Malaysia ada pelajar yang terlibat dengan kes gaduh. Ada pihak yang menuding jari dengan menyatakan punca kes ini berlaku adalah dari pelajar sendiri, ada yang kata dari ibu bapa, media massa, pihak sekolah, malah ada juga menyalahkan pembangkang dan kerajaan yang mentadbir.

Semua orang menuding jari antara satu sama lain dalam isu ini, sebenarnya bukan isu ini saja, bahkan isu-isu lain seperti buang anak, berzina, kes juvana, dan lain-lain.

Soalannya, siapa yang salah dalam hal ini?

Saya secara peribadi, tidak mahu menyalahkan sesiapa.Semua pihak ada “saham” dalam menyumbangkan sesuatu untuk pembangunan pelajar khususnya, bukan hanya satu-satu pihak saja. Saya lebih suka kita muhasabah diri masing-masing, sejauh mana kita sumbangkan untuk pembangunan pelajar ini? Atau kita hanya suka menyalahkan orang lain saja tanpa melihat diri sendiri?

Buang sekolah, solusi terbaik?

Saya mengutarakan soalan ini kepada umum, dan pengetua kolej kediaman saya respon tentang isu ini. Antara point utama yang saya bersetuju adalah, kesan daripada buang sekolah ini akan menjatuhkan moral dan motivasi pelajar untuk sambung sekolah, atau mungkin lebih kritikal untuk berubah menjadi baik.

Antara kata-katanya yang boleh kita ambil iktibar ;


Sejarahnya, hukuman buang sekolah adalah tradisi pendidikan barat. Diamalkan di UK sejak abad ke 17 dan kemudiannya dimulakan oleh kuasa kolonial di negara kita sejak sekolah Inggeris pertama di buka di Penang (Penang Free school).

Amalan buang sekolah tidak ada dalam tradisi pendidikan Islam. Malangnya kerana masyarakat kita (khususnya pendidik dan pentadbir sekolah) tidak menghayati falsafah pendidikan, maka kita semua setuju untuk teruskan amalan buang sekolah. Memang ada pelajar yang melakukan jenayah, itu mestilah dihukum juvana (bukan buang sekolah tetapi dipindahkan ke sekolah khas).

Dalam keadaan lain, hukuman buang sekolah dan gantung sekolah hanya menambahkan masalah dalam masyarakat, walaupun sekolah tersebut sudah tidak bermasalah lagi. Jika kita teguh percaya semua anak anak adalah baik, kita akan tolak hukuman buang sekolah. Jika kita percaya pendidikan kita terbaik, kita tidak akan lepaskan tanggungjawab sekolah dengan buang pelajar atau gantung pelajar. Tetapi, ada reservation.

Sekolah sahaja tidak akan boleh memberikan pendidikan terbaik kalau ibubapa dan masyarakat tidak membantu. Juga kalau dasar pendidikan yang tidak dilaksanakan sebaiknya. Selain kesalahan jenayah, pelajar tidak sepatutnya dibuang sekolah. Mereka harus dibimbing, dikaunseling dan ditarbiyah. Jika tidak berjaya, maknanya guru besar, guru kauseling, guru moral, ustaz dan ustazah gagal dalam melaksanakan pendidikan membangunkan insan.

Albert Enstein juga pernah di buang sekolah kerana beliau dikatakan terlalu banyak bertanya soalan pada gurunya. Akhirnya dibuang sekolah kerana bimbang mempengaruhi pelajar lain. Ada gurunya mengelarkan beliau 'lazy dog' kerana beliau tidak berminat dengan pengajaran guru yang beliau sifatkan tidak relevan. Beliau banyak belajar sendiri dan akhirnya beliau membina teori yg sehingga hari ini masih kukuh...”


Jadi adakah pelajar tersebut tak perlu dibuang sekolah dan dibiarkan sekolah semula?

Saya tiada jawapan spesifik dan khusus. Saya tiada pengalaman jadi guru, dan ia bukan bidang saya. Saya cuma melontarkan pendapat dua sen dalam blog saya ini.

Apa yang perlu kita lakukan?

Setiap orang ada peranan tersendiri dalam membentuk keluarga hatta masyarakat. Kalau kita sebagai seorang pelajar, belajar dengan bersungguh-sungguh, jika kita sebagai ibu bapa, beri didikan terbaik untuk anak-anak, bukan sekadar “melepaskan” pada pihak sekolah, Pihak sekolah pula, memberi pendidikan terbaik bukan sekadar untuk dapat A semata-mata.

Media massa juga sepatutnya (tetapi sekarang banyak yang tak patut) menyiarkan cerita ataupun filem yang memberi pengajaran, bukan berunsur gosip liar, hedonisme, gangsterisme dan porno!


Cadangan saya ini mungkin akan jadi sekadar cadangan kosong untuk orang lain, tetapi saya harap tidak kosong pada saya.

Muhasabah diri kita, sejauh mana kita menyumbang kepada ummah?


Moga amal diterima Allah.