Don't judge a blog by its followers

Thursday, 21 November 2013

Cerpen : Aku nak bercouple boleh tak?


“Allah... cantiknya perempuan tu. Macam bidadari dari kayangan seh! Ini yang aku suka kuliah ni!”

“Oh yeke. Baguslah tu, rezeki dia Allah bagi cantik.”

“Ala... kau tengoklah  Aiman. Mesti kau pun ternganga punya.”

Aiman menggelengkan kepala melihat kembarnya.

“Ah kau ni. Aku kuat iman kot. Hehe. Hmm... yang mana?”

“Puih. Haha. Tu ha yang  pakai tudung labuh dan muka putih comel tu. Kalau jadi makmun aku, alangkah bahagianya dunia baitul Muslim aku... Kau tak terasa macam tu ke Aiman? Ke kau tak de nafsu? Hehe.” Danial tersengih.

Aiman terkesima seketika apabila melihat pelajar muslimah itu. Dia menarik nafas panjang. Terus Aiman memandang ke muka Danial yang sedang tersengih.

“ Ish kau ni dani, pantang nampak dahi licin, naik tocang...  Solat jemaah kat masjid pun kadang-kadang miss. Dah la, jom balik bilik.”

Aiman terus mengangkat beg dan keluar dari dewan kuliah.

Heh. "Kau kalau tak bagi ayat berasid spesis lebur makan dalam, tak boleh ke?"

“Haha.”

Aiman gelak sendirian.


-----------


“Aiman, aku nak minta fatwa kau boleh tak?”

“Boleh, tunggu 10 tahun lagi.”

“Haha.”

Hanis tergelak dengan respon spontan Aiman.

“ok aku nak minta pendapat kau. Ke nak kena tunggu 10 tahun lagi? Hehe.”

Aiman tergelak kecil.

“Haha. Apa dia? Kalau kau tanya hukum hakam yang kompleks, aku tak da jawapan untuk kau.”

“Okay, kau kenal Mariam?”

Aiman mengerut dahi..

“Alah, budak kuliah kita yang yang cantik tuh, yang bergaya muslimah sejati akhir zaman.”

Aiman tiba-tiba terbayang senyuman Mariam yang manis ketika pembentangan tugasan semasa di kuliah tempoh hari.

“Oh. Ha, ada apa dengan dia?”

“Kau jangan cakap pada orang lain. Hmm... Aku...”

Aiman merenung Hanis dengan terangkat sebelah kening.

“Aku apa?”

“Sabar lah. Aku... Aku suka kat dia..” Hanis tersengih.

“Oh. Alhamdulillah..” Aiman senyum segaris.

Hanis sedikit terkejut dengan respon Aiman.

“Kau perli aku ke apa ni?” Hanis mengerut dahi sambil mengambil sebotol air mineral untuk diminum.

“Mana ada perli. Betullah aku cakap. Alhamdulillah kau masih normal lagi. Bukan gay.” Aiman tersengih.

Tersembur air mineral dari mulut Hanis.

“Selekehlah kau. Ha, dah tu kenapa pun kalau kau suka dia?”

Hanis mengelap mulutnya dan meletakkan air mineral di sebelahnya.

“Kalau aku ketuk kau dengan botol mineral ni, baru kau tahu. Hadoi.” Hanis merungut.

Aiman senyum dengan rungutan Hanis.

“Macam ni. Hari tu aku ada mesej dia. Aku nak bagitau perasaan aku pada dia...” Hanis menyambung cerita.

“Then?”

“Tapi aku segan. Aku... aku nak dia jadi isteri aku. Cumanya, yelah kita masih belajar lagi.”

“Ok. Then?” Aiman mendengar dengan khusyuk dan tawaduk.

“ Tapi aku tak nak kehilangan dia. Aku nak couple dengan dia. Nak jadikan dia isteri belum mampu, aku nak dia jadi awek aku dulu. Itupun kalau dia terima.” Hanis menghela nafasnya.

Aiman mengangkat sebelah kening.

“Kau tahu apa hukum bercouple bagai ni?” Aiman mula bertanya.

Hanis mengerut dahi.

“Ada hukum ke?”

Aiman tersenyum.

“Dalam Islam, kita terikat dengan hukum. Dari bangun tidur sampai kita tidur semula, hatta sampai masuk lubang kubur. Makan, minum, jalan-jalan, pergi kuliah, baca buku, baca Naruto, dan semuanya ada hukum. Hatta nak gerakkan tangan pun ada hukum.”

Hanis makin mengerut dahi.

“Apa hukum gerakkan tangan?”

“Ada satu kaedah fiqh yang menyatakan lebih kurang macam ni, setiap perkara atau perbuatan yang dilakukan adalah harus selagi mana ia tidak dijelaskan hukumnya oleh Allah dan Rasul-Nya secara jelas dalam Al Quran atau As Sunnah. Dan hukum ini berubah mengikut tempat, masa, waktu dan ketika.”

Hanis menggarukan kepala yang tidak gatal.

“Cuba kau jangan cakap bahasa langit. Aku tak faham sangat. Bagi la contoh.”

“Haha. Ok, contohnya makan nasi. Hukumnya harus. Kalau makan berlebihan sampai terlampau kenyang, boleh jadi makruh. Kalau makan nasi hasil dari mencuri hukumnya haram.”

Hanis menangguk.

“Hukum couple?” Hanis semakin berminat nak mengetahui.

Aiman senyum.

“Aku tak pandai nak menjatuhkan apa-apa hukum selagi mana perkara tu tak jelas atau bersuluh. Kalau nak tengok hukum terperinci, kau cuba beli buku “Bolehkah bercouple” keluaran Telaga Biru. Cumanya aku nak tanya kau, kenapa kau nak couple dengan dia?”

Hanis termenung seketika.

“Mungkin sebab aku tak nak kehilangan dia. Aku nak dia dengan aku.”

Aiman memandang mata Hanis.

“Kau agak, kalau kau couple dengan dia, kau confirm boleh kahwin dengan dia?” Aiman mula menduga.

Hanis berfikir sejenak. Teringat kawan-kawannya ada yang couple sampai bertahun-tahun kemudian putus, ada yang baru beberapa hari, lepas tu putus. Sampai ada yang frust tonggeng sebab putus terutama kawannya yang perempuan.

“Habis tu macam mana? Takkan aku nak biarkan saja. Nanti melepas bai...”

Aiman membaringkan diri untuk memandang langit di atas padang tempat mereka berehat dari jogging.

“Ingat tak eksperimen kimia kita yang gagal hari tu. Kau rasa sebab apa?”

Hanis menggaru kepalanya yang tidak gatal.

“Apa kebendalah kau ni menyimpang punyalah ke laut. Err... mungkin sebab kita tak ikut prosedur buku manual tu kot. Kenapa?”

Aiman tersengih.

“Allah jadikan manusia ini ada perasaan cinta dan kasih sayang. Itu lumrah manusia. Tiada manusia yang tak mahukan cinta dan kasih sayang. Tetapi Allah juga turunkan Islam berserta AL Quran sebagai manual agar manusia mengikut prosedur yang telah ditetapkan supaya dapat mengawal perasaan cinta dan kasih sayang itu dengan sebaiknya. Tetapi kena faham baik-baik, Islam bukan saja diturunkan untuk mengawal perasaan cinta dan kasih sayang saja, malah lebih luas dari itu.”

“Apa dia?” Hanis mengerut dahi.

“Highway of life.”

Hanis menangguk. Dia pun turut baring sekali memandang langit.

“Cinta dan kasih sayang itu sepatutnya ditumpahkan kepada orang yang betul supaya satu hari nanti kita tidak menyesal. Letak ketepi dulu cinta kepada Allah, Rasul-Nya dan yang biasa kita dengar. Sekarang ni apa aku nak kata tentang cinta antara lelaki dan perempuan.”

“Antara prosedur yang Allah dan Rasul-Nya ajar kepada manusia adalah dengan berkahwin.”

Hanis termenung. Memikirkan tentang persoalan kahwin barangkali.

“Tetapi kalau tak mampu berkahwin, Rasulullah sallahu alayhi wasallam ajar agar berpuasa. Puasa bukan puasa yang “cap ayam”, tetapi puasa dengan penuh ketaqwaan. Baru betul-betul berkesan. Dan dalam masa yang sama baginda juga ajar untuk menundukkan pandangan apabila berhadapan dengan perempuan kalau pandangan itu tidak bertujuan apa-apa.”

Hanis menghelakan nafasnya.

“Hanis, jodoh ini macam rezeki. Dah ditetapkan pun. Cuma apa yang perlu kita lakukan adalah dengan ikhtiar untuk mencari.”

“Serius?”

Hanis terus terduduk. Bersinar-sinar matanya.

Aiman tergelak.

“Kalau kau suka pada dia, cukup saja kau pendamkan perasaan kau. Dan yang paling penting sekali...”

Hanis mengangkat kening.

“Doa. Kita kan ada Allah. Kita bukan makhluk yang tidak mengaku tuhan. Doa sungguh-sungguh, dalam masa yang sama, buat persediaan yang rapi dan sebaiknya.”

“Persediaan macam mana?” Hanis menggaru kepalanya.

“Persediaan ilmu, persediaan fizikal, dan persediaan mental. Kena ada ilmu tentang munakahat, kena ada persediaan kewangan sedikit, dan persediaan untuk menghadapi sebarang kemungkinan atau pergaduhan selepas mendirikan rumahtangga. Tentang kewangan, walaupun ia bukanlah syarat, tetapi untuk hari ini, ia menjadi satu keperluan. Aku rasa kau pun faham. “

“Kalau kau dah rasa cukup bersedia termasuk dengan kewangan, maka yakinkan pula mak ayah kau yang kau mampu jaga anak orang. Kalau mereka dah yakin, maka teruslah melamar.”

Aiman mengambil sedikit nafas dan memberikan senyum sebagai sebuah suntikan anjakan paradigma baru kepada Hanis.

“Hmm.. Kalau dia dah dilamar orang?” Hanis mengeluh.

“Ramai lagi muslimat akhir zaman dalam dunia ni. Belum pupus lagi. Mai ikut aku join ISMA (Ikatan Muslimin Malaysia), kami ada unit Baitul Muslim yang mana menguruskan hal-hal macam ni. Tapi ada prosedurnya lah.”

Hanis memandang Aiman dengan mata yang bersinar gemerlapan.

“Kau jangan buat muka nak kena penyepak boleh tak?” Aiman gelengkan kepala.

“Haha. Macam mana nak join ISMA?”

“Malam nanti ikut aku pergi usrah. Nanti aku kenalkan kau pada murabbi aku. Amacam, ada bran?”

“Demi sebuah masa depan yang gemilang terbilang, aku rela mengikuti kau Aiman.”

“Puih! Tak payah nak bersinetron petang ni la.”

Aiman dan Hanis bergelak besar.

“Hah, kau masih tak menjawab persoalan aku lepas kau bebel panjang-panjang ni. Jadi apa hukum bercouple ni?”

“Heh. Ingat lagi kau rupanya. Ingatkan dah lupa. Aku ambil pendapat yang paling keras dan aku yakin paling benar, iaitu haram bercouple dengan nafsu dan syahwat dengan perempuan bukan mahram.”

“Oh.. Tak boleh couple lah ni. Kan senang kalau kau cakap dari awal.” Hanis mengerut dahi.

“Boleh couple lah...” Aiman menduga.

Terbeliak biji mati Hanis. Dia mengangkat keningnya.

“Selepas kahwin?” Hanis menduga sambungan ayat Aiman.

“Selepas nikah. Dah jom balik. Dah nak maghrib ni...” Aiman terus bangun dan mencapai basikalnya.

“Ceh... lebih kuranglah tuh.” Hanis mencebik bibir.


“Alhamdulillah, aku bersyukur ya Allah kerana mempunyai sahabat seperti Aiman. Moga kami terus bersahabat sampai ke syurga..” Hanis bermonolog sendirian lantas mencapai basikalnya.


---

Moga Allah Redha

Comments
6 Comments

6 comments:

  1. Tinggi dialog ni. Boleh ditambahbaik lagi. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tinggi? maksudnya? bahasa langit ke? ohho.

      Delete
  2. Salam, bagaimana pula buat yg dah bercouple, dan ada niat nak putuskan hubungan tu sbb x nak terlibat dgn zina (zina hati terutamanya).. tapi risau bila fikirkan perasaan pasangan... takut nak kecewakan dia??

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.. saya bukan dr cinta pun.. cuma pendapat saya, jelaskan pada dia kenapa dan sebagainya, lepas tu terus putuskan hubungan.. Dia kecewa itu pasti, tetapi kalau ada sebab yang kukuh, kecewanya takkan lama mana insyaAllah..

      Delete
  3. menanti cerpen yg seterusnya..
    herherher..

    ReplyDelete