Don't judge a blog by its followers

Friday, 17 January 2014

Cerpen - Warkah Cinta Untuk Sang Rasul (Part III - Last Episode)

“Assalamualaikum ikhwah semua.. apa khabar semua? Sihat?”

“Sihat alhamdulillah ya akhi!” Hamdan menjawab dengan penuh semangat.

Abdillah tergelak kecil.

“Baiklah, sebelum kita mulakan usrah, hari ini ana nak perkenalkan pada antum seorang sahabat baru, nama beliau Nizam... Nizam, mungkin anta boleh perkenalkan diri serba sedikit pada kami..”

Semua mata memandang tepat pada mata Nizam.

Malam itu malam pertama Nizam mengikuti usrah.

Setelah satu jam berlalu dan kelihatan usrah akan tamat, tiba-tiba Asyraf bertanya,

“Akh.. ana nak tanya tentang tablet anta yang hilang tu.. macam mana kisahnya?”

Abdillah tersenyum. Abdillah menceritakan kisah yang berlaku, tetapi tidak terlalu detail.

“Innalillah… patutlah ana contact anta malam tadi tak dapat…” Asyraf mengeluh.

Terbeliak biji mata Nizam. Sangat terkejut dengan apa yang berlaku pada Abdillah.

“Aku ke yang curi tablet dia? Allah….” Nizam bermonolog dalam hati.

Nizam dah mula gelisah dan serba salah yang teramat sangat. Namun dia masih keliru adakah tablet Abdillah yang dicuri semalam.

Tamat saja sesi usrah, Nizam bertemu dengan Abdillah secara peribadi.

“Ya akhi, ada apa anta nak jumpa ana secara personal?”

Nizam masih tak senang duduk.

“Tablet abang hilang di mana? Dan pukul berapa?

Abdillah mengusap janggutnya.

“Hmm.. di restoran area seksyen 16. Dalam sekitar tengah hari juga…”

Nizam tergamam. Benar telahan dia. Dia cuba mengingati wajah mangsa yang dicuri itu, tetapi tidak dapat. Namun dia yakin bahawa tablet yang dicuri itu memang milik Abdillah. Dan secara tiba-tiba, menitis sedikit air mata Nizam.

“Eh, kenapa ni syeikh? Anta okay tak? Abdillah kehairanan.

“Saya kagum dengan ketabahan abang… Saya tak pernah jumpa orang macam abang..” Nizam memuji untuk menyembunyikan rasa takut dan serba salah.

Abdillah tersenyum. Lalu dimenepuk bahu Nizam.

“Hadza min fadhli Rabbi… “

“Nabi sallahu alayhi wasallam dulu diuji lagi maha dasyat. Teringat ana masa Nabi diuji di Thaif, baginda dibaling dengan batu sampai berdarah-darah baginda. Di riwayatkan, penuh selipar baginda dengan darah. Itupun baginda tetap mengharapkan hidayah untuk penduduk Thaif. Setakat hilang tablet ni, apalah sangat. Moga si pencuri itu mendapat hidayah.”

Nizam terkesima. Kali ini, air matanya turun dengan deras. Dia segera memeluk Abdillah.

“Abang !! Maafkan saya.  Saya yang mencuri tablet abang. Saya mencuri sebab terdesak nak bayar hutang. Saya takda duit sangat masa tu. Saya diugut. Saya minta maaf bang… Saya janji saya akan ganti balik tablet abang ! Maaf bang !”

Nizam menangis tanpa henti. Basah bahu baju Abdillah dengan air mata Nizam.

Abdillah sedikit terkejut. Namun dia senyum. Senyum yang menggembirakan. Dia turut menitiskan air matanya.

“Akhi, ana maafkan dan ana halalkan apa yang anta ambil tablet ana. Tak perlu nak ganti…”

Nizam melepaskan pelukan. Bulat biji mata Nizam terkejut.

“Hah?! Begitu mudah abang memaafkan saya? Kenapa? Mahal tablet abang tu..”

Jelas segaris senyuman nampak diwajah Abdillah.

“Sedangkan Nabi sallahu alayhi wasallam maafkan ummat, kenapa tidak abang? Nabi dulu pernah dicaci maki, dipukul, malah diugut bunuh, tetapi baginda tetap mendoakan hidayah untuk ummatnya dan memaafkan kepada sesiapa yang memohon maaf pada baginda sallahu alayhi wasallam..”

Nizam tertunduk. Ikutkan hati, ingin saja dia menjerit kerana terharu dengan sikap Abdillah.

“Lagi satu, ana rasa ana nampak hikmah di sebalik kehilangan tablet ana…”

Nizam mengangkat mukanya. Terangkat sedikit kening Nizam.

“Apa hikmahnya?” Nizam kehairanan.

“Mungkin disebabkan tablet ana dicuri anta, Allah kurniakan hidayah pada anta untuk kembali pada Allah. Bayangkan jika anta tak mencuri tablet ana? Mungkin saat ni anta belum sedar dari dunia anta. Kalau benarlah begitu, ana rela hilang beribu-ribu, bahkan berjuta-juta tablet ana demi hidayah untuk ummat ini…”

Nampak jelas keikhlasan di riak wajah Abdillah dan pertuturannya.

Nizam memeluk Abdillah sekali lagi.

“Allah Allah !! Saya nak bertaubat… Saya nak bertaubat !! Tapi saya takut Allah tak terima taubat saya...”

Abdillah tersenyum.

“Kenapa tidak Allah terima taubat anta? Sedangkan Umar al khattab yang pernah berniat untuk membunuh Rasulullah sallahu alayhi wasallam pun, Allah kurniakan hidayah padanya bahkan menjadi penegak agama Allah lagi, apatah lagi kita hamba Allah yang masih beriman dan tidak memusuhi Nabi.  InsyaAllah Allah terima. Bersangka baik sentiasa dengan Allah, sebab Allah adalah apa yang kita sangkakan..”

Nizam mengangguk. Air matanya deras mengalir. Mulutnya tidak mampu mengeluarkan apa-apa lagi perkataan melainkan hatinya penuh rasa syukur dan gembira kerana dipertemukan dengan Abdillah dan diizinkan oleh Allah untuk kembali ke pangkal jalan.


---

TAMAT.

Moga Allah redha.

- Shukery -


p/s : Nizam sudah kembali ke pangkal jalan, anda pula? Ayuh !! 

No comments:

Post a Comment