Don't judge a blog by its followers

Saturday, 18 January 2014

Sesungguhnya Saya Ini Rasis

“Kau ni rasis!”

Biasa dengar perkataan ini?

Fenomena pelik melabelkan ‘rasis’ ini yang saya perasan mula berlaku pada awal 2013 yang lepas, dan ia menjadi-jadi semasa hampir Pilihanraya Umum ke 13 (PRU13) yang lepas.

Dan kesannya, menyebabkan hampir kesemua orang melayu bila nak sebut perkataan “Melayu” itu sendiri, takut digelar rasis, macai dan sebagainya. Dan fenomena ini mungkin terjadi juga pada bangsa lain.

Kau Rasis


Dan fenomena pelik itu bukan sekadar melanggar disekeliling saya, bahkan saya pun turut kena label sekali. Saya dilabel rasis kerana saya membela Melayu.

Ya, membela bangsa saya sendiri dikritik rasis. Oleh siapa?

Kalau oleh bangsa lain, mungkin boleh buat tak endah lagi. Tetapi oleh bangsa sendiri. Oleh orang Melayu sendiri. Bahkan oleh kawan saya sendiri.

Dan bukan saya seorang saja yang begitu, bahkan semua sahabat-sahabat sefikrah dan seperjuangan saya (baca : ikhwah dan akhwat) ramai dikritik rasis dan sebagainya.

Kemudian bila saya tanya kepada pihak dan kawan saya yang melabel saya rasis ini APA ITU rasis, mereka diam. Paling kuat pun, spin sampai ke laut.

Facepalm

Sebenarnya apa itu rasis?

Pertama kali saya dengar perkataan rasis masa saya tahun 1 di UKM, masa tu belajar subjek Hubungan etnik. Ada cerita mengenai ras, rasisme, dan macam-macam lagi.

Banyak tafsiran terhadap rasis ini, dan kebanyakkannya diberi dengan konotasi negatif. Jadi saya malas nak pusing-pusing, saya simpulkan bagi mudah faham.

Rasis ini adalah apabila sesuatu bangsa itu merasakan bangsanya yang paling SUPERIOR atau paling hebat ke atas bangsa lain, lalu bangsa tersebut menindas bangsa lain yang ada disekelilingnya.

Ia seperti yang berlaku pada orang kulit putih terhadap orang kulit hitam di eropah dan afrika kalau saya tidak silap satu ketika dulu.

Bahkan ia adalah sifat kaum Yahudi sendiri, yang merasakan bangsa yahudi adalah paling MULIA dan SUPERIOR ke atas semua bangsa di dunia, dan merasakan semua bangsa di dunia ini adalah goyim (binatang yang boleh dibunuh – lebih kurang).

Dari definisi tu, satu soalan timbul.

Adakah membela bangsa sendiri yang makin hari makin ditindas dan diperbodohkan di bumi sendiri digelar rasis?

Adakah membela dan mempertahankan hak orang Melayu di bumi Melayu (baca : Malaysia) ini digelar rasis?

“Eleh, kemon la shukery. Ini bukan bumi melayu, ini bumi 1 malaysia. “

Eheh.

Suruh baca sejarah Melayu dan Tanah Melayu, dikatakan sia-sia dan buang masa. Kemudian bila kami membela bangsa KITA atas dasar kajian dan bacaan kami terhadap sejarah, kami pula dikatakan rasis dan segala bagai. Sedangkan kami hanya nak mempertahankan hak KITA bersama.

Orang Arab ada tanah mereka sendiri, orang Eropah ada tanah mereka sendiri, orang Cina ada tanah mereka sendiri, orang India ada tanah mereka sendiri, dan orang Melayu PUN ada tanah mereka sendiri. Orang Melayu tuan rumah kepada tanah ini, dan berhak untuk mentadbir dan membela tanah ini SELARAS dan SEJAJAR dengan tuntutan SYARIAT Islam itu sendiri.

"Habis, macam mana dengan bangsa lain? Kesian mereka.."

Pulak dah. Saya membela bangsa Melayu, bukan "membuli" atau mengabaikan bangsa lain di Malaysia. Ibarat saya sayang keluarga saya, adakah bermaksud saya abaikan atau 'membuli' keluarga jiran-jiran saya?

Oh, penyakit apa yang melanda pada bangsa aku ini?

Teringat saya akan syair yang didendangkan Imam Syafie satu ketika dahulu apabila beliau dituduh secara berterusan sebagai Rafidi hanya kerana beliau menyatakan beliau sayang kepada ahli bayt (ahli keluarga Rasulullah sallahu alayhi wasallam).

إن كان رفضا حب آل محمد فليشهد الثقﻻن إني رافضي

“Jika menjadi Rafidi, mereka yang sayang kepada keluarga Muhammad, maka bersaksilah wahai manusia dan jin (al-thaqalan), sesungguhnya aku ini Rafidi.”

(Manaqib al-Shafie – al bayhaqi, Tabaqat al-Shafie’yyah al-subki)


Oleh itu, jika saya ingin membela bangsa Melayu agar kembali kepada Islam, mengamalkan Islam secara syumul serta bangkit dan bersatu membela hak Melayu juga menegakkan kalimah dan syiar agama Allah (Islam) di bumi Malaysia supaya ini setinggi-tingginya supaya menjadi syaukah memimpin ummat ini digelar rasis, maka bersaksikanlah wahai pembaca blog saya dan sesiapa yang mengenali saya, sesungguhnya saya ini Rasis.
 
Kalau ada masa dan kesempatan, cari dan baca buku ini. Sangat menarik.
Jangan minta saya, sebab saya pinjam dengan pejabat ISMA pusat.
Eheh.
Hasbunallah wa ni’mal wakil.

Moga Allah redha.


- Shukery –
  
p/s: Oh ya, bagi mengelakkan salah faham, saya cakap begini saya BUKAN UMNO atau PERKASA ya. Bahkan saya tak suka pada keduanya. Saya sayang bangsa Melayu, tapi bukan UMNO.


No comments:

Post a Comment